Recensie: De paardenfluisteraar van Nicholas Evans

Hallo

Het is weer woensdag en dat betekend een nieuwe blogpost! En ik heb weer een recensie voor jullie. Ditmaal gaat het over een boek dat me toch wel wat verast heeft. Ik wist niet goed of een paardenverhaal me goed ging bevallen, maar ik kan je al wel zeggen dat het me heel goed is bevallen.

Auteur: Nicholas Evans
Oorspronkelijke uitgeverij: Nicholas Evans zelf
Uitgeverij deze editie: De boekerij Amsterdam.
Uitgeefdatum: 1995
Aantal pagina's: 330

Grace besluit op een dag met een vriendin en hun paarden een ochtendwandeling te maken in de sneeuw. Deze ochtend zal heel hun leven veranderen. De paarden schuiven uit bij een glad stuk op de weg en net op dat moment komt er een truck met oplegger aangereden. Hij ziet te meisjes te laat. Grace en haar paard Pilgrim overleven de tragedie, maar niets zal nog hetzelfde zijn. Pilgrim is getraumatiseerd door deze gebeurtenis. Annie, de moeder van Grace, denkt een oplossing te vinden voor het probleem van het paard en gaat op zoek naar een paardenfluisteraar. Annie hoopt dat wanneer Pilgrim terug beter zal worden ook haar dochter positief zal evolueren.

Het boek heeft een heel ontroerend kantje, je kan dit natuurlijk al wel zien aan de korte inhoud hierboven. Er gebeurd een tragisch ongeval waar het boek omheen draait. Dit kantje is niet alleen te zien in het leven van Grace en haar familie, maar ook het leven van Pilgrim is hier heel zwaar bij betrokken. Je ziet hoe iedereen meeleeft met wat er is gebeurd. Annie is ook een heel gedreven persoon die er echt al het mogelijke voor haar dochter probeert te doen. Ookal is dit niet altijd in de relatie tussen beide te zien.

Een minder puntje aan dit boek vind ik dat de seksualiteit soms iets te specifiek is uitgelegd. Dit is meestal een aspect dat me niet zo heel erg stoort, maar in dit verhaal vond ik het zo expliciet niet nodig. Het leek zo een beetje te uitgebreid en soms dus onnodig.

Het boek gaat natuurlijk over een paard. Ik heb in de introductie al wel vermeld dat ik niet zeker wist of dit verhaal me wel goed lag. Het paardenaspect heeft me echter heel positief verrast. Ik dacht dat het waarschijnlijk zo het typischere cowboy-verhaal ging worden met paardenracen ertussen. Maar dit was niet het geval. Enkel het plattelandsgedeelte dat vaak voorkomt zou je een cowboy-gevoel kunnen geven. Dit vond ik eigenlijk ook noodzakelijk voor het verhaal. Ik ben dus heel blij dat ik het toch en kans heb gegeven.

Wat ik ook nog even wil meegeven is dat het boek zowel begint en eindigt met spanning en ontroering. Dit was een heel groot pluspunt voor mij. Je kreeg zo wel het gevoel dat alle puzzelstukjes zijn gevallen. Je kreeg zo het gevoel dat het allemaal klopt. Ik heb persoonlijk heel hard meegeleefd met de personages en om dan zo'n mooi einde te zien vond ik geweldig. Ik was na het lezen van dit boek wel even ondersteboven van alles wat er gebeurd was en kon het ook wel een beetje moeilijk loslaten.

Dit boek heb ik 4/5 sterren gegeven en is dus zeker een aanrader!
Je kan me ook volgen op Goodreads , Twitter en Bloglovin'

Hopelijk tot de volgende keer,